Hanneke Kusters-Doorduin is docent en Inhoudscoördinator Zorg bij de opleiding SPH en Social Work op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Ze geeft les aan derde- en vierdejaars studenten. Hanneke deelt haar ervaringen over het lesgeven op afstand tot nu toe.

“We zijn nu druk bezig met het klaarmaken van het onderwijs voor het derde en vierde jaar Social Work.”, vertelt Hanneke. “In september 2020 zullen de eerste studenten Social Work met het derde jaar starten. Tot februari 2020 was ik ook Inhoudscoördinator voor het derde en vierde jaar SPH. Doordat de onderwijsontwikkeling voor Social Work veel van mij vroeg, heb ik deze taak overgedragen. Dit betekent dat ik weinig direct studentencontact heb. Ik heb een aantal studieloopbaan gesprekken met studenten gevoerd per telefoon, maar dit gebeurde hiervoor ook al.”

“De overleggen met mijn collega’s van SPH doen we via Teams en Skype. Aangezien de Hogescholen en Universiteiten eerder dichtgingen dan de rest van het onderwijs, zijn we hier al eerder mee begonnen. Ik heb nu via Teams minimaal twee overleggen per dag. Dit kost veel tijd en energie. Het werkt prima, maar je mist toch het persoonlijk contact. Teams werkt ook het beste met maximaal 6 personen. Ik heb afgelopen maandag een presentatie gegeven voor 28 mensen en dat was niet altijd even makkelijk. Camera’s vielen uit, geluid stoorde, bij sommigen liep de presentatie vast, dus het is wel even improviseren.”

“Gelukkig is de school is goed voorbereid op dit soort situaties”, vertelt Hanneke. “Er zijn al veel ervaringen met blended learning, bijvoorbeeld hoorcolleges die digitaal beschikbaar zijn. Daarnaast hebben we een digitaal netwerk waar de studenten hun werkstukken en dergelijke kunnen uploaden (OnderwijsOnline) om beoordeeld te worden en we hebben een video server waar studenten films kunnen uploaden. De collega’s van de organisatieteams hebben instructiefilms gemaakt hoe je kunt werken met Teams en Skype. Daarnaast is geregeld dat op 16 maart alle studenten ook Microsoft 365 hebben, zodat ze ook toegang hebben tot Teams. Wat ik wel mis, is een tool om met meer dan 6 mensen goed te kunnen overleggen. Wij geven bijvoorbeeld het vak supervisie via Teams, hierin speelt non-verbale communicatie een grote rol. Dan mis je veel als je alles via de webcam doet.”

“Veel studenten worden nu extra ingezet door de Corona crisis en anderen mogen helemaal niet werken. Dus hier moeten we als Hogeschool wel op inspelen. We doen alles om ervoor te zorgen dat de studenten zo min mogelijk studievertraging oplopen.”

Binnen de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen hebben de vierdejaars studenten die met hun afstudeeronderzoek bezig zijn al les in kleine groepen. Hanneke: “De lessen vinden via Teams plaats. De derdejaars studenten zijn vorige week tijdens de reguliere lestijden gebeld door de betreffende docenten en zij hebben de studenten vraaggericht op weg geholpen. Volgende week maandag en dinsdag zal er les gegeven worden via Teams en dan per klas. Voor het nieuwe blok, dat start in mei worden nu de hoorcolleges digitaal gemaakt.” Aangezien de studenten allemaal in de praktijk werken worden er verschillende scenario’s voor studenten uitgewerkt door Hanneke en haar collega’s. Veel studenten worden nu extra ingezet door de Corona crisis en anderen mogen helemaal niet werken. Dus hier moeten we als Hogeschool wel op inspelen. We doen alles om ervoor te zorgen dat de studenten zo min mogelijk studievertraging oplopen”, aldus Hanneke.

“Ik denk dat deze crisis het proces van afstandsleren zeker versneld heeft en dat vind ik positief”, zegt Hanneke. “Mijn collega’s en ik zijn nu digitaal verder dan voor de crisis en dat geeft meer ruimte. Ik zou andere docenten ook mee willen geven dat ze vooral de positieve aspecten van online leren moeten blijven zien. Ik ben nu zelf veel vaardiger met online vergaderen, instructies geven en ik zie daar ook echt de voordelen van. Wij stimuleren bijvoorbeeld studenten om een half jaar naar het buitenland te gaan om daar ervaring op te doen. We hebben nu de middelen en de kennis om die studenten goed te begeleiden.”