Interview Marieke Goosens, VO docent Frans

“Het is goed om je ritme en je werktijden aan te houden; je gaat anders makkelijk over je grenzen heen.”

Marieke geeft Frans op een school voor voortgezet onderwijs in Friesland. Op het moment van het interview heeft ze een online vragenuurtje ingepland. Er melden zich geen leerlingen, dus kennelijk is alles duidelijk. “Het is een hele rare tijd”, zegt Marieke. “De eerste week waren we vooral aan het afstemmen, opstarten en was het allemaal wat onrustig en onzeker. Ik merk dat de rust nu wel iets is weergekeerd.”

Marieke geeft les aan derdejaars havoleerlingen en is met name gewend om klassikaal les te geven. “Ik ben zelf totaal niet digitaal, dus het is voor mij wel een uitdaging. Maar ik begin toch aardig behendig te worden. Ik werk zelf veel met Google Classroom en Google Meet; zo organiseer ik wekelijks een vragenuur voor leerlingen die tegen dingen aanlopen. Verder heb ik een programma gemaakt en mijn leerlingen leveren de opdrachten in via Classroom. Op deze manier kan ik de voortgang goed controleren.”

“Het fijne is dat mijn vak zich goed leent voor digitaal onderwijs. Bijvoorbeeld gespreksvaardigheid kunnen leerlingen gewoon blijven oefenen, ze kunnen dit opnemen en vervolgens naar me toesturen. Ik luister hier dan naar en geef ze feedback”, legt Marieke uit. “Ik probeer wel om instructies op verschillende manieren te geven, soms in tekst, maar ik maak ook gebruik van filmpjes. Ik merk dat leerlingen ook beter leren als de stof op verschillende manieren wordt aangeboden.”

Marieke voelt wel gesteund door haar school. Zo zijn er twee ICT-specialisten die haar ondersteunen als ze vragen heeft, daarnaast is ze erg te spreken over de communicatie vanuit de schoolleiding. “Ik merk dat ze via trial & error bezig zijn om de processen zoveel mogelijk te stroomlijnen. De communicatie is heel duidelijk, zo is bijvoorbeeld besloten dat we alles via Magister moeten doen. En als ze ergens nog geen antwoord op hebben, dan zeggen ze dat ze erop terugkomen en wanneer, dat werkt heel prettig”, licht Marieke toe. “Vanuit ICT worden er webinars gegeven over hoe Google Classroom en Google Meet werkt, deze kun je ook terugkijken op het moment dat het jou uitkomt.”

Ook de leerlingen zijn positief over deze vorm van lesgeven. “Ze zijn in ieder geval heel flexibel”, lacht Marieke. “Zo had ik Classroom aangemaakt, maar blijkbaar moest ik ook nog een opdracht klaarzetten waar leerlingen hun werk kunnen inleveren. Dan is er vervolgens een leerling die mij mailt en me hier netjes op wijst. Zo helpen we elkaar weer.”

Op de vraag of ze nog een tip heeft voor andere docenten, antwoordt Marieke: “Mijn teamleider zei: deze wereld slaapt nooit, het gaat maar door. Daarom is het goed om je grenzen goed te bewaken en om zoveel mogelijk je ritme en je werktijden aan te houden. Het is zo makkelijk om ’s avonds of op je vrije dag even te reageren op een vraag die binnenkomt, maar je grenzen zijn echt belangrijk.”

Of de digitalisering van het onderwijs op deze manier een vlucht krijgt, vindt Marieke op dit moment moeilijk in te schatten. “Ik zie wel dat we onder druk binnen twee weken voor elkaar hebben waar we normaal gesproken twee jaar voor nodig zouden hebben”, zegt Marieke. “Maar ik heb zelf zeker flinke stappen gemaakt op dit gebied. Als dit allemaal voorbij is, wil ik Google Classroom ook zeker blijven gebruiken. Wat ik ook leuk vind om te zien, is dat er een digitale personeelskamer is ontstaan. Op de momenten dat we normaal gesproken bij elkaar komen, voor school, tijdens de koffiepauze en tijdens de lunch, zijn hier altijd collega’s te vinden waar je even mee kunt kletsen. Zo onderhoud je ook onderling contact!”