Volgens Erik Mast, docent Applicatieontwikkeling bij het Drenthe College, zijn de veranderingen bij hem op school nog relatief klein. Ze zijn al 2,5 jaar bezig met lesgeven op afstand. “Het probleem van de afgelopen week zat ‘m vooral in het werken onder hoogspanning”, zegt Erik.

De manier waarop is dus niet zo’n probleem voor Erik: “Maar wat ik wel voorzie, is dat de aanwezigheid van studenten een knelpunt gaat worden door digitaal onderwijs. Natuurlijk proberen we dit zoveel mogelijk te stroomlijnen. Zo houden onze studenten logboekformulieren bij waarin ze moeten aanvinken wat ze op een dag precies hebben gedaan. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk op de studenten zelf te vertrouwen. Het is hun studie, niet te mijne. Hopelijk nemen ze die verantwoordelijkheid.”

Erik merkt duidelijk dat alles nu in een stroomversnelling komt. “Dat is dan wel weer het voordeel van deze situatie, we willen al heel lang korte filmpjes ontwikkelen bij ons lesmateriaal en daar is nu opeens tijd en ook de noodzaak voor.” Deze video’s worden opgenomen met de webcam en de laptop en vervolgens worden deze online gezet. “Naast de online lessen, is dit dan de instructie”, licht Erik toe. “Als de studenten dan vragen hebben, kunnen ze deze stellen via de chat. De voorbereidingen van de lessen verschillen niet zoveel met anders. Het enige is dat we de roosters hebben losgelaten.”

“Wat ik wel heel lastig vind, is het feit dat alles nu heel afstandelijk is. Normaal gesproken kun je aan studenten zien hoe ze in hun vel zitten en kun je ze motiveren”, zegt Erik. “De vraag is nu hoe je studenten bij de les houdt. Ik merk zelf ook dat het niet heel motiverend is om de hele dag tegen mijn laptop te praten. Gelukkig staan de meeste studenten er tot nu toe wel positief in. Ze zijn over het algemeen wel gedreven en gemotiveerd. Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden met hun thuissituatie; het is voor niemand een makkelijke tijd.”

Erik: “ Als tip zou ik nog willen meegeven aan andere docenten: kijk eens wat Microsoft Office allemaal te bieden heeft. Natuurlijk Teams, waarmee je makkelijk kunt overleggen en zelfs lessen kunt geven, maar ook de ‘YouTube’ functie van Microsoft. Het voordeel hiervan is dat het afgeschermd is voor anderen. Wat ik zelf ook heel handig vindt, is Forms. Hiermee kun je een logboek maken en taakjes invullen; zo kun je de voortgang van studenten ook in de gaten houden.”

Op de vraag wat deze situatie betekent voor de digitalisering in het onderwijs, antwoordt Erik: “Ik denk dat we na deze situatie weer teruggaan naar de situatie combinatie online en op school. Ik merk dat ik door face-to-face les te geven aan studenten beter kan reageren op begripsvorming. Daarnaast is persoonlijk contact ook heel goed voor de onderlinge binding. Maar ik ben dolblij dat wij dit 2,5 jaar geleden al hebben opgezet, dat we nu niet helemaal vanaf nul hoefden te beginnen!”