“Hoger leerrendement is dé reden waarom docenten Test-Correct zouden moeten gebruiken.” Michaël Vermeulen is docent Biologie aan het Corderius College in Amersfoort. Hij geeft daar al 14 jaar les aan de onderbouw van het vmbo. Daarnaast is hij functioneel ICT-specialist. In deze rol bekijkt hij welke ICT-toepassingen er allemaal zijn en welke het beste gebruikt kunnen worden binnen de school. Zo kwam hij ook in aanraking met Test-Correct, een digitale toetsmethode. Binnen het Corderius College maken ze al een hele tijd gebruik van Test-Correct, maar door de coronacrisis is het actueler dan ooit. 

Pluspunten
“Ik vind dat er heel veel pluspunten zitten aan Test-Correct”, vertelt Michaël. “Het belangrijkste voordeel vind ik dat leerlingen elkaars toets kunnen beoordelen. Aan de hand van het correctiemodel kunnen ze zien wat het antwoord had moeten zijn en dit vergelijken ze met het gegeven antwoord. Dit brengt een hoog leerrendement met zich mee.” Wat daarnaast opvalt, zijn de verschillen in antwoorden. “Zo zien jongens bijvoorbeeld dat meisjes over het algemeen veel langere antwoorden geven en hier leren ze dan ook weer van”, zegt Michaël.

Tijdsbesparing
Michaël: “Ik werk al heel lang niet meer met toetsen op papier, maar gebruiken hiervoor TestCorrect, zowel voor formatief als voor summatief toetsen. Het fijne hieraan vind ik dat je de stof ook op verschillende manier kunt toetsen: je kunt kleurenplaatjes gebruiken in de vragen, je kunt audio- en videofragmenten gebruiken. Daarnaast moet je per vraag een correctiemodel invoeren, op deze manier haal je de fouten er ook al vrij vlot uit. Het levert een enorme tijdsbesparing op, zowel in de voorbereidingen van de toets: je hoeft niet te kopiëren en je kunt vragen tot vijf minuten voor aanvang van de toets wijzigen. En het scheelt ontzettend veel nakijkwerk. Ik denk ook dat, naast het hoger leerrendement, de tijdsbesparing een goede reden is waarom docenten deze tool zouden moeten gebruiken.” 

Nadelen
Uiteraard zijn er meerder vormen van online toetsen. Zo heb je bijvoorbeeld Quayn en in LessonUp zit ook een toetsmodule. “Toch werken beide alternatieven niet zo goed als Test-Correct”, zegt Michaël. “De mogelijkheden zijn beperkt en het zit veel ingewikkelder in elkaar. Daarnaast kijken de leerlingen  elkaars toets niet na en dat is voor mij toch wel de belangrijkste reden om voor Test-Correct te kiezen.” Op de vraag of Test-Correct überhaupt wel nadelen heeft, schiet Michaël in de lach. “Ja, ik ben inderdaad wel heel enthousiast. Maar het heeft zeker ook nadelen. Ondanks het feit dat het heel gebruiksvriendelijk is, moet je wel een beetje vaardig zijn in ICT bij het gebruik van Test-Correct. Daarnaast ben je altijd afhankelijk van een internetverbinding en moeten de leerlingen wel een device hebben waarop ze de toets kunnen maken. En het kost natuurlijk geld.”   

Zorgvuldig invoeren
Over de veiligheid van Test-Correct hoef je je ook geen zorgen te maken, volgens Michaël. “Ze hanteren voor de data hetzelfde beveiligingsniveau als banken hebben. De leerlingen werken in een beveiligde omgeving. Ze kunnen naast Test-Correct ook niks anders openen, dan krijgen ze meteen een melding. Natuurlijk is bij digitaal toetsen op afstand spieken sowieso wel een dingetje, dit is gewoon lastig te controleren. Ik raad de tool zeker aan aan andere docenten”, zegt Michaël. “Ik zou wel willen meegeven om het zorgvuldig in te voeren. Ik ben eerst zelf begonnen met testen, vervolgens heb ik dit gedeeld met twee collega’s en later met tien collega’s die het op hun beurt weer gedeeld hebben met hun vakgroep. Uiteindelijk is het organisatie-breed uitgerold. Het voordeel hiervan is dat er meerdere mensen zijn die het ‘dragen’, dus dit worden dan ook ambassadeurs in de organisatie. Daarnaast zijn er verschillende personen aan wie men vragen kan stellen, anders zou ik in mijn eentje alle vragen moeten beantwoorden. Deze manier van invoeren heeft mij erg geholpen!”