“Ik geef het keuzedeel Ondernemende Vaardigheden aan eerstejaars studenten van het Drenthe College” vertelt Elsemiek van der Tuuk. “Ik leer ze hoe ze moeten inspelen op innovaties, dat ze moeten laten zien wie ze zijn en waar ze voor staan en dat ze zich proactief en communicatief moeten opstellen. Eigenlijk alles wat gericht is op 21th century skills. Ik merk dat deze situatie ook weer om dit soort vaardigheden vraagt, dit geldt voor ons, maar ook voor studenten.”

Het was voor Elsemiek ook wel even zoeken hoe ze lesgeven op afstand moest vormgeven. “Zo ben ik eerst begonnen met een online instructie, maar daar kwamen maar een paar studenten voor opdagen”, vertelt Elsemiek. “Iedere student heeft ook thuis weer te maken met verschillende omstandigheden: zo zijn er studenten bij die de laptop moeten delen met hun broertjes en zusjes of studenten die hun ouders moeten helpen in de zaak. Dus ik heb ze vanaf het begin af aan al niet overvraagt, heb meteen zoveel mogelijk rekening gehouden met deze gekke situatie. In eerste instantie maakte ik gebruik van Skype, nu zet ik ook wel Teams in van Microsoft. OneNote van Microsoft vind ik ook heel prettig. Ik kan hier alle informatie die ik heb op een overzichtelijke manier in delen. Studenten houden op deze manier ook het overzicht.”

In de toekomst wil Elsemiek ook webinars gaan maken. “Hier kunnen studenten dan realtime naar kijken of ze kunnen het terugkijken op een moment dat het hen uitkomt. Dat werkt vaak toch het beste. Zo doe ik het ook met het bewaken van de voortgang: ik geef ze opdrachten en geef hier een deadline aan mee. Wanneer ze het dan doen, maakt met niet zoveel uit, als ze het maar op tijd af hebben. Ik wil voorkomen dat studenten gestrest raken, je weet niet altijd wat er thuis speelt. Ik wil graag dat ze me vragen stellen via de chat. Ik wil ze namelijk ook meegeven dat bij mailverkeer weer andere regels gelden. Hierin gebruik je toch een aanhef en een bepaalde opbouw. Als je vragen via mail laat stellen, vervagen deze grenzen weer. Dit wil ik ze ook meegeven vanuit mijn vak.”

“De tip die ik anderen mee zou willen geven is vooral: houd je teksten/instructies kort en krachtig.”

Op dit moment heeft Elsemiek wel alles onder controle. Waar ze wel benieuwd naar is, is hoe het straks verder gaat. Elsemiek: “En dan vooral de vraag: hoe houd je studenten gemotiveerd en aangehaakt? Nu is dit allemaal nog nieuw en vinden de meeste studenten dit wel grappig. Maar hoe gaat het als het nieuwtje eraf is? Dat geldt met name voor de studenten die toch al dreigen uit te vallen. Als er lessen zijn, kun je nog een oogje in het zeil houden, maar dat wordt met onderwijs op afstand toch anders. Hier maak ik me best wel zorgen over.”

“De tip die ik anderen mee zou willen geven is vooral: houd je teksten/instructies kort en krachtig. Type geen lange teksten, wees duidelijk in wat je van de studenten vraagt en wees ook duidelijk in waar ze naartoe kunnen met vragen of opdrachten”, zegt Elsemiek. “Ik merk zelf dat ik soms zulke lange verhalen aan het typen ben, dat ik echt weer even terug moet naar de kern. Mensen lezen over het algemeen niet goed en onze doelgroep al helemaal niet.”

Op de vraag of deze situatie een opmaat is tot meer digitaal onderwijs in de toekomst, antwoordt Elsemiek: “We doen op dit gebied al heel veel bij het Drenthe College. Maar er zitten wel veel verschillen in aanpak tussen de opleidingen. Dus ik kan me voorstellen dat het allemaal wat gestroomlijnder en georganiseerder wordt. Wel denk ik dat klassikaal lesgeven nooit helemaal zal verdwijnen. Enerzijds als verbindende factor tussen studenten en studenten en docenten en anderzijds als stok achter de deur voor studenten. Ik heb tenslotte ook niet voor dit vak gekozen om vervolgens alleen thuis achter mijn laptop webinars op te nemen!”