Claudine Raciti heeft een aantal jaren zelf voor de klas gestaan. En nu helpt ze scholen met digitalisering. Adviseren en ondersteuning bieden zodat scholen zich kunnen richten op wat voor hun echt belangrijk is: leerlingen/studenten voorzien van goed onderwijs.

Hoe is het gegaan bij veel scholen de afgelopen weken?
Heel positief. Nu moet het ineens en kan het ook. Ik sprak net een ICT-er van een scholengemeenschap en hij zei iets vergelijkbaars. ”Ik probeer al 2 jaar deze school te laten werken met MS Teams en de voordelen daarvan te benutten. We hadden 6 groepen. Nu hebben we in twee weken tijd meer dan 600 groepen en is iedereen enthousiast.” En scholen tonen creativiteit en durf, zoals een school die de schoolexamens door laat gaan. Natuurlijk met passende maatregelen, maar ze doen het toch maar.

Welke vragen krijgen jullie op de docentenhulplijn in deze tijd?
Vooral praktische hulpvragen. Docenten die hulp nodig hebben met het klaarzetten van het [gratis] digitale lesmateriaal of de docent ziet zijn leerlingen online niet. Meestal kunnen we dat snel oplossen, de docent moet eerst een klas aanmaken en daar helpen we graag bij. En ook vragen van leerlingen/studenten die niet weten hoe ze moeten inloggen of hun digitale lesmateriaal niet zien staan.

Denk je dat deze weken een sprong vooruit zijn geweest in de digitalisering van het onderwijs? Ja, absoluut! Veranderen is lastig, het is mens eigen om vast te houden aan wat bekend en vertrouwd voelt. Doordat de schoolgebouwen gingen sluiten werd het lesgeven op afstand noodzakelijk en dat is zonder of met beperkte digitale leermiddelen best ingewikkeld. Waar sommige docenten, ouders, leerlingen weerstand tegen hadden, is nu toch een uitstekend middel. Zoals een docent vertelde “Zelfs de grootste digitale critici zijn er nu superblij mee”. Petje af voor alle docenten en het onderwijsondersteunend personeel. Wat zij in korte tijd voor hun leerlingen/studenten en hun ouders hebben gerealiseerd is ongekend!