Kaysa Struiksma is docent Aardrijkskunde en coach bij het Dr. Nassau College in Gieten. Op deze school wordt gewerkt met gepersonaliseerd onderwijs, hierbij werken de leerlingen met persoonlijke leerdoelen, volgens de waarden van Kunskapsskolan. “Op het moment dat de school dichtging, hebben we meteen onze schouders eronder gezet”, vertelt Kaysa. “We hebben een week gehad om uit te vogelen hoe Teams werkte en we hebben de planning moeten omgooien. Vanaf dat moment hadden we onze draai aardig gevonden.”

Kunskapsskolan
Door het onderwijsconcept van de school was de omschakeling voor zowel docenten als leerlingen relatief klein. Kaysa: “Wij bieden alle content al digitaal aan, dus hoefden we geen pakketten met boeken samen te stellen. Daarnaast werken onze leerlingen heel zelfstandig, leren we ze goed plannen en is persoonlijk contact bij ons op school heel belangrijk.” Kaysa is coach van een aantal leerlingen waar ze iedere week een gesprek mee heeft. “Ik heb sowieso de structuur die we normaal gesproken hebben zoveel mogelijk vastgehouden en dat werkt heel goed. De leerlingen starten de dag in hun basegroup, daarna hebben ze een aantal online instructies en ’s middags is er tijd om hun huiswerk te maken. Natuurlijk was het ook voor ons wennen op technisch gebied. En we missen natuurlijk vooral het persoonlijk contact met de leerlingen.”

Online lessen
De lessen van Kaysa zien er online wel heel anders uit dan de gewone lessen. “Ik vind het heel belangrijk dat de leerlingen aangehaakt blijven, daarom probeer ik de lessen zo actief en interactief mogelijk te houden”, licht Kaysa toe. “Eerder had ik veel groepsgesprekken, maar dat werkt nu niet. Daarom organiseer ik nu quizzen, leg ik de leerlingen stellingen voor en laat ik ze online presentaties geven. Het is belangrijk om flexibel en creatief te blijven. Ik vraag de leerlingen ook om mee te denken over de invulling van mijn lessen.”

Persoonlijk contact
Naast het persoonlijk contact dat Kaysa met haar leerlingen heeft, vindt ze ook het contact met haar collega’s erg belangrijk. “Elke dag tussen 8.00 – 8.30 uur hebben we overleg met alle docenten”, zegt Kaysa. “Er is dan ruimte om onze ervaringen met elkaar te delen en om van elkaar te leren. Dat vind ik heel waardevol. Ik kijk er ook wel erg naar uit om zowel mijn leerlingen als mijn collega’s weer te zien na 2 juni. Maar hoe dit in de praktijk zal gaan, vind ik ook best spannend. Gaat iedereen zich aan de regels houden? Is dit daadwerkelijk haalbaar? En is het veilig genoeg? Daarnaast moet ik ook weer opnieuw een soort ritme vinden, maar dat geldt voor iedereen.”

Toekomst
Of deze crisis een andere manier van lesgeven zal betekenen voor de school in de toekomst vindt Kaysa moeilijk te voorspellen. “Ik zie wel dat het lesgeven op afstand voor sommige leerlingen heel prettig werkt. Soms zijn er leerlingen die noodgedwongen thuis komen te zitten, om wat voor reden dan ook en daarvoor is dit een uitkomst. Maar voor het gros van de leerlingen geldt dit gelukkig niet. Ik denk dat persoonlijk contact de basis is van lesgeven, daar zullen we nooit zonder kunnen. Wel denk ik dat ik zelf als het allemaal langer gaat duren meer tijd ga investeren in het opdoen van inspiratie voor de invulling van mijn lessen. Wellicht dat deze website hier ook nog een rol in kan spelen.